söndag 29 juni 2008

...we all just wanna be big rockstars

Det är ganska sällan det görs vettiga musikvideos. (Eftersom video är ett engelskt låneord, vägrar jag konsekvent säga "videor". Engelska låneord böjs med "s" på slutet, så är det liksom bara.) Oftast är det avancerad dynga som produceras och slängs fram för att man ska ha något att fånglo som ett rikspucko på medan musiken går i vad som blir bakgrunden. Det finns oftast ett ganska solklart förhållande mellan musikstil och videotyp.

Hårdrock - Livevideo, eller i vilket fall filmat på bandet med "helball" bakgrund, typ is och snö. Vissa band har försökt sig på att göra något djupare, och misslyckats kapitalt. De flesta nöjer sig med att filma gitarrer och headbangande publik. Det kanske vi ska vara tacksamma för?
Ballader - Sångerskan åmar sig på en säng eller i ett badkar. Olika lakan på sängen för variation, i övrigt samma som förra videon.
Popmusik - Några finniga smeckhuvuden står med instrument på sig och försöker se ut som att de kan spela. Håkan Hellström har av någon outgrundlig anledning en mikrofon i handen?
Dans/clubmusik - Live (dock allt mer sällan), alternativt någon som jagar/blir jagad. Varieras ofta med snygga och lättklädda tuttlisor (blonda givetvis). Undantaget Daft Punk som enbart gör anime-kreationer, som alla hänger ihop i en historia, men som ingen förstår sig på.
Hip-hop - "Artisten" står framför en i hans tycke "asmaxad" bil, hans fula polare står runt honom och gör lustiga tecken. I bakgrunden och inklippt åmar sig kvinnor/flickor i vad som ser ut att vara kläder åt en prostituerad.
Country - Ensam sångare med cowboyhatt sitter på en pall lutad över sin gitarr. Bpnus om han ser ledsen och övergiven ut.

Listan kan göras ganska lång som ni förstår... Men vad vill jag då komma åt med det här? Tja, hör och häpna: Ingenting! Men jag slösade bort nästan tio minuter av ditt liv, det måste väl räknas som en liten seger (för mig)?
Skämt åsido, jag ville berömma Nickelback för deras senaste video, den till den något gamla låten "Rockstar". De grabbarna är ju geniala! Jag kan se videon hur många gånger som helst, och tycka den är lika bra varje gång!

Till sist vill jag bara säga några ord till alla de läsare runtom i världen som inte förstår svenska: Hej! Kul att ni läser det jag skriver! Tjipp!

Nästa gång: Ett av Sveriges största generalpuckon och hans fru får sig en omgång. Håll i hatten, Alex S!

Inga kommentarer: